Andreas Pashias on BODY & FOOD

ARTWALL-ANDREAS-PASCHIAS-BODY_FOOD

Συνέντευξη του εικαστικού και performance artist Αντρέα Πασιά
BODY & FOOD
the ArtWall 17.5 – 15.6.2013

Πως μπορεί να παρουσιαστεί εκθεσιακά το performance art και να μετατραπεί η ζωντανή δράση σε αντικείμενο;

Μέσα στο πλαίσιο κάθε έργου performance art που παρουσιάζω, υπάρχει πάντα μία έντονη εικαστική εικόνα η οποία θα μπορούσε να αποτυπωθεί σε ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο, όπου το αισθητικό αποτέλεσμα αυτής της εικόνας συνοψίζει την εμπειρική υφή της διαδικασίας εν εξελίξει. Αυτή η εικόνα σε συνδυασμό με τα υλικά και τα αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιώ, έχουν αποτυπωθεί στην έκθεση “Body & Food” σε ένα είδος εγκατάστασης. Πέρα από τη προσπάθεια καταγραφής της δράσης, τα έργα παρουσιάζονται ως ολοκληρωμένες οντότητες οι οποίες υπονοούν τη ζωντανή διαδικασία, αλλά αποτελούν πλέον αυτόνομα αντικείμενα.

Ποια είναι η σημασία του φαγητού ως σύμβολο κληρονομιάς και τι αποκαλύπτει για τον πολιτισμό μας;

Το φαγητό αποτελεί μέρος της εθνικής ταυτότητάς μας, καθώς αποκαλύπτει το ιστορικό ενός πολιτισμού μέσα από τις επιρροές τις οποίες έχει δεχτεί και “δανειστεί” από άλλα έθνη και κοινότητες. Αυτό που θεωρούμε ήδη οικείο και “δικό μας” ως αναπόσπαστο κομμάτι της κληρονομιάς μας, αποτελεί εν τέλη ένα σύνολο θραυσμάτων από πολιτιστικές ανταλλαγές. Η κατανάλωση φαγητού αποτελεί μία σημαντική μεταφορά για όλα τα υλικά και στοιχεία τα οποία τροφοδοτούν τη καθημερινή μας ζωή, όπως οικονομικούς και κοινωνικούς θεσμούς. Ιδιαίτερα στο live performance έργο “Equilibrium” το οποίο πήρε μέρος ως τρίπτυχο σε Αθήνα, Κωνσταντινούπολη και Βενετία, τίθενται ερωτήματα για την πολιτισμική ταυτότητα μας και τη σημασία της αυτόνομης επιλογής μέσα από τη παρουσίαση πιάτων, όπως ντολμαδάκια και κεφτεδάκια.

Ποια είναι η σημασία της προσφοράς φαγητού μέσα από τη τέχνη και ειδικά ως επίκαιρη χειρονομία ανταλλαγής υλικών;

Εν καιρώ οικονομικής και πολιτιστικής κρίσης, το φαγητό ως υλικό τέχνης αποτελεί μία σημαντική προσφορά ως συμβολικό δείγμα αλληλεγγύης και κοινωνικής ενότητας. Μέσα από την αστάθεια των κοινωνικών θεσμών στους οποίους βασίζεται το βιοτικό μας επίπεδο, η τέχνη μπορεί τουλάχιστον να μας υπενθυμίζει τους ανθρωπιστικούς δεσμούς που μας συνδέουν. Σε αντίθεση με τα live performance έργα μου, στην έκθεση “Body & Food” το φαγητό παρουσιάζεται ως το υλικό εγκαταστάσεων το οποίο παρατηρείται από το κοινό, αλλά δεν προσφέρεται για κατανάλωση. Η ακύρωση της πράξης προσφοράς λειτουργεί ως μεταφορά της άνισης πρόσβασης στα “απαραίτητα” αγαθά.

Ποια είναι η σχέση του καλλιτέχνη/performance artist με το κοινό;

Το σώμα του καλλιτέχνη παρουσιάζεται ως δοχείο και αντικείμενο, το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπο με κοινωνικά πρότυπα τα οποία προσπαθούν να καθορίσουν το σχήμα του. Μέσα από αυτό το δοχείο μεταφέρονται ερωτήματα και εικόνες στο κοινό, το οποίο παρατηρεί και αναλόγως “κρίνει” τη δράση εν εξελίξει, διαμορφώνοντας μία στάση απέναντι στο άτομο. Επομένως, η σχέση καλλιτέχνη με το κοινό αποτελεί μία μεταφορά της σχέσης του ατόμου ως προς το κοινωνικό σύνολο.

Τι θέση κατέχει η τέχνη της επιτέλεσης ως εικαστική πρόταση στην Ελλάδα και πως διαπραγματεύεται την επικαιρότητα;

Το performance art ή τέχνη της επιτέλεσης αποτελεί ένα είδος εικαστικής προσέγγισης το οποίο χαρακτηρίζεται από αμεσότητα. Η παρουσία του καλλιτέχνη αποκαλύπτει την ανάγκη συνύπαρξης με το κοινωνικό σύνολο και την ενεργή εμπλοκή με κοινωνικά ζητήματα στον ίδιο χώρο και χρόνο με το κοινό. Στον εικαστικό χώρο της Ελλάδας, το performance art “δανείζει” εναλλακτικές μορφές έκφρασης σε άλλους τομείς, όπως το θέατρο και το χορό. Το καθαρά όμως εικαστικό performance art, το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί “καθαρό” μόνο όταν δημιουργείται με ειλικρίνεια από τον καλλιτέχνη ως προς τη μορφή και το σκοπό του, πρέπει να υποστηρίζεται από το κοινό και τους πολιτιστικούς φορείς, πέρα από τις συνθήκες οικονομικών συναλλαγών και την μη συμβατική εκθεσιακή του χρήση.

Αντρέας Πασιάς / Andreas Pashias
BODY & FOOD
the ArtWall 17.5 – 15.6.2013

%d bloggers like this: