Η Βία των ημερών. Γιάννης Χρηστάκος

Violence-of-the-Days_Yiannis_Christakos_opening_ARTWALL (46)

Εγκαίνια: Παρασκευή 17 Απριλίου, 2015. 8:00 μ.μ.
Διάρκεια: 17 Απριλίου – 21 Μαίου 2015

Από την Παρασκευή 17 Απριλίου μέχρι και τις 21 Μαίου 2015, ο Γιάννης Χρηστάκος πραγματοποιεί μια ατομική παρουσίαση στο ArtWall Project Space με τίτλο, «Η Βία των ημερών». Πρόκειται για μια ενότητα έργων μεγάλων και μικρών διαστάσεων και μια εις βάθος ζωγραφική μελέτη της οπτικής γλώσσας του χάρτη. Η δουλειά του Γιάννη Χρηστάκου εξετάζει το ίδιο το σύστημα που βρίσκεται στα πολύπλοκα αυτά γραφήματα, είτε αυτό αφορά στη στρατηγική της αποτύπωσης, είτε στην έννοια των Ψυχογεωγραφημάτων που προκύπτουν από άπειρες πηγές, και που συνθέτουν και την τελική εικόνα του. Τα ερωτήματα που συναντά ο ίδιος μέσα από τη διαδικασία αναζήτησης του έργου, επιστρέφουν ως επικεφαλίδα στον τίτλο της έκθεσης, «Η Βία των ημερών».

Violence-of-the-Days_Yiannis_Christakos_opening_ARTWALL (14)

Violence-of-the-Days_Yiannis_Christakos_opening_ARTWALL (155)

Violence-of-the-Days_Yiannis_Christakos_opening_ARTWALL


Ο Γιάννης Χρηστάκος γράφει:

“Από τότε που ο Λεονάρντο ντα Βίντσι εφάρμοσε τον χάρτη στις επιστημονικές του ασκήσεις και οι Βενετσιάνοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης αναγνώρισαν τις συμβολικές δυνατότητες της χαρτογράφησης, ο χάρτης, ως εργαλείο καλλιτεχνικής δράσης, χρησιμοποιήθηκε από πολλούς δημιουργούς. Ο Guy Debord και οι Καταστασιακοί ήταν ίσως οι πρώτοι που αποδόμησαν τον χάρτη στο έργο Naked Cities, 1957, για να διατυπώσουν κοινωνικοπολιτικούς προβληματισμούς. Στο έργο αυτό προτείνεται ένα ιδανικό φαντασιακό γράφημα της πόλης του Παρισιού, το οποίο απορρέει από τον φανταστικό επανασχεδιασμό του χάρτη της πόλης. Την ίδια στιγμή ο Guy Debord εισάγει την έννοια των Ψυχογεωγραφημάτων, (Psycogeografies) και την Θεωρία του Derive, που είναι η τεχνική της επανατοποθέτησης του υπαρκτού, αστικού τοπίου με σκοπό την δημιουργία μιας νέας φαντασιακής πόλης.

Στις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα, τα σύνορα μεταθέτονται και αλλάζουν πάλι. Διαφορετικοί πολιτισμοί και γεωγραφικές ταυτότητες σχηματίζονται από την αυξανόμενη μετακίνηση δυνάμεων εξαιτίας μιας οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης με παγκοσμιοποιημένα χαρακτηριστικά. Το σχέδιο ενός νέο-Χάρτη ακολουθεί το νέο πολιτικό Ήθος. Νέες χώρες ιδρύονται και πόλεις επανασχεδιάζονται για να στεγάσουν τις ανάγκες των νέων αγορών. Σε απάντηση και ως μια ανάγκη να ορίσουν τον δικό τους τόπο στον κόσμο, οι καλλιτέχνες έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται στη χρήση της οπτικής γλώσσας του χάρτη παράλληλα με συστήματα και στρατηγικές χαρτογράφησης. Μια πληθώρα καλλιτεχνών όπως η Julie Mehretu, ο Franz Akerman, ο Jonathan Parsons, η Layla Curtis, ο Simon Patterson, η Kathy Prendergast, η Joyce Kozloff, o Guillermo Kuitca, η Χρύσα Ρωμανού έχουν εντάξει το χάρτη στο εικαστικό τους λεξιλόγιο.

Το πρόσφατο σώμα της δουλειάς μου αντλεί μορφοπλαστικά στοιχεία από ένα ευρύ πλέγμα πηγών, όπως αρχιτεκτονικά σχέδια, αστικούς χάρτες, δορυφορικές εικόνες της γης, γραφήματα υπολογιστών, σωματικές αρτηρίες, ιστοί, απολιθώματα, κεντήματα και δαντέλες. Όλες αυτές οι εικόνες μεταπλάθονται σε ένα σύμπλεγμα σχημάτων και γραμμών, που παραπέμπουν σε τοπία, χαρτογραφήματα, αστικές διαδρομές, δαντελωτά υφάσματα, κλωστές.

Αρκετές φορές, η σχέση των εικόνων αυτών με τη μνήμη παραμένει ισχυρή, παρόλο που η πρώτη ανάγνωσή τους παραπέμπει σε χαρτογραφήματα. Μέσω αυτών των επεξεργασμένων εικόνων προσπαθώ να ανακαλύψω περαιτέρω την ποιότητα του σχεδίου και να εμπλουτίσω την δυναμική της εικαστικής μου γλώσσας και μεθοδολογίας.

Στη ζωγραφική μου έρευνα τα τελευταία χρόνια, ανέπτυξα ένα σύστημα σχεδιασμού, αναμορφώνοντας περαιτέρω την γραμμή προσεγγίζοντας τη ζωγραφική μου έρευνα με τους εξής τρόπους:
Την χρήση της γραμμής ως εκφραστικό και πλαστικό μέσο. Η γραμμή, κατά την διάρκεια της ζωγραφικής μου έρευνας, πάντα αποτελούσε ευδιάκριτο στοιχείο της πρακτικής μου.
Την ενσωμάτωση στοιχείων χαρτογραφίας στο ζωγραφικό μου λεξιλόγιο και την ανάπτυξη ενός συστήματος χαρτογράφησης που αποτελεί την εξέλιξη ενός πλέγματος σχεδιασμένων γραμμών.
Την σχεδιαστική αποδόμηση του αναπαραστατικού χάρτη και την σύνθεση ενός νέου φαντασιακού χάρτη. Πειραματίστηκα εφαρμόζοντας τη γραμμή με τρείς τρόπους: πρώτον αντιπαραθέτοντας την γραμμή με το χάρτη, δεύτερον φέρνοντας και τα δύο στοιχεία σε διάλογο και τρίτον ενοποιώντας την γραμμή με τη φόρμα του χάρτη. Η ιδέα της κλωστής σχετιζόμενη με πρώιμες μνήμες μου, ως παιδί μοδίστρας. Ζωγραφικά αναπαριστώμενη με τη γραμμή, η κλωστή πρωταγωνιστεί σχεδόν στο σύνολο του πρόσφατου έργου μου και χρησιμοποείται για την σύνθεση ενός ιδιωματικού μοτίβου. Την χρήση του αφηρημένου σκαριγραφήματος (doodling), ως μορφής οργανικού πλέγματος γραμμών και δομικού στοιχείου.

“Πού ανήκω;”, “είναι αυτός ο Κόσμος που ονειρεύτηκα;”, “τι θα παραδώσω στους επόμενους;”, μοιάζουν να είναι ερωτήσεις, που στοιχειώνουν τόσες πολλές από τις συζητήσεις και πολλές από τις ανησυχίες μου. Αιτήματα που χτίζουν μια ατέρμονη αγωνία και αναφέρονται σε εξαρθρώσεις εξαιτίας εκτοπισμού ανθρώπων, στους ξεριζωμένους και στους σύγχρονους πρόσφυγες, οικονομικούς και πολιτικούς, στο κάθε λογής δουλεμπόριο, ψυχών και κορμιών. Αναφέρονται στις διαλυμένες προσωπικές ιστορίες, στις απατηλές και εφήμερες ταυτότητες, στα μονοπάτια και τις διαδρομές του πόνου πάνω σε έναν ανθρωπογεωγραφικό χάρτη που βίαια αλλάζει. Αναφέρονται εντέλει στη Βία των ημερών που ζούμε.

Για τους παραπάνω λόγους η γεωγραφία που εξετάζω, η προσωπική μου γεωγραφία είναι η γεωγραφία κατάρρευσης και κραυγής για την απώλεια ιδεολογιών και πατρίδων.»

Περισσότερα: http://yiannischristakos.wordpress.com

Violence-of-the-Days_Yiannis_Christakos_Angelos-Antonopoulos_ARTWALL (9)


Γιάννης Χρηστάκος

Γεννήθηκε στην Αθήνα (1966). Σπούδασε Γραφικές Τέχνες στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών (1984-1988) και Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. (1989-1994). Ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές (ΜΑ) στο East London University, UK (1998-1999) από όπου και απέκτησε και Διδακτορικό δίπλωμα, (Doctorate in Fine Arts) το 2003, με υποτροφία από το Κρατικό Ίδρυμα Υποτροφιών Ι.Κ.Υ. Tο διάστημα 2000-2002 δίδαξε στο University of East London. Είναι ιδρυτικό μέλος την καλλιτεχνικής ομάδας “Capsule” με την οποία έχει παρουσιάσει εγκαταστάσεις πολυμέσων (ήχου και εικόνας) σε Αθήνα και Λονδίνο. Δίδαξε στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (2003-2005) και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2007-2014). Από το 2004 διδάσκει στη Σχολή Γραφικών Τεχνών στο ΤΕΙ Αθηνών. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες συλλογές όπως συλλογή Δάκη Ιωάννου, Αθήνα (2005), Υπουργείο Πολιτισμού, Αθήνα (2006), στο Κογκρέσο Η.Π.Α Ουάσινγκτον (2002), Ινστιτούτο Exit Art Ν. Υόρκη (2002), Μουσείο Βορρέ Αθήνα (1997), Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Αθήνα (1997), Art Heineken Αθήνα (1994). Έχει πραγματοποιήσει δώδεκα ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Λονδίνο και Λευκωσία και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.


ARTWALL Project Space
Σοφοκλέους 26 10552, Αθήνα
artwallprojectspace@gmail.com
http://theartwall.gr/

Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 16.:00 – 21:00
Σάββατο 12:00 – 16:00

Το ARTWALL art space ιδρύθηκε το 2012, με σκοπό να λειτουργήσει σαν χώρος φιλοξενίας και προβολής της σύγχρονης τέχνης και καταλύτης για τη συνεύρεση και συνεργασία μεταξύ των καλλιτεχνών και των ανθρώπων του χώρου της τέχνης. Την κατεύθυνση του εικαστικού προγράμματος του ArtWall σχεδιάζει και υλοποιεί η Φωτεινή Καπίρη, καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συν-ιδρυτήρια του CAMP! Contemporary Art Meeting Point, ώστε το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και τα πρότυπα της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής. Το Fresh Hotel, στηρίζει ενεργά αυτή την προσπάθεια, υποστηρίζοντας τη σύγχρονη τέχνη.


VIOLENCE OF THE DAYS
Yiannis Christakos

Opening: Friday, April 17, 2015, 08.00 p.m.
Duration: April 17 – May 21, 2015

Yiannis Christakos is presenting his solo presentation “Violence of the Days” at the ArtWall Project Space in Athens on Friday, April 17th to May 21st, 2015. The artist is showcasing a series of large and small-scale paintings and sketches; an in-depth study of the visual language of maps. The work of Yiannis Christakos explores drawing methodologies behind these complex graphs; the underlying cartography and the Psychogeography, the infinite geographical elements that define his work. The questions and issues that arise from his research are expressed through the title of his exhibition, “Violence of the Days”.

Yiannis Christakos notes:

“Leonardo da Vinci applied the use of mapping in his studies, and the artists of the Renaissance recognized the symbolic potential of cartography. Ever since, the map has been used repeatedly, captivated as a creative tool in artistic practice. Guy Debord and the Situationists were the first to deconstruct the map (Naked Cities, 1957) so as to interpret and identify sociopolitical issues. The work suggests an ideal imaginary graph of the city of Paris. At the same time Guy Debord introduces the concept of Psychogeographies and the theory of Dérive; a methodology in which urban space is repositioned to create a new, imaginary city.

In the beginning of the twenty-first century, the borders alter once again. Varied cultures, new geographical associations emerge. Through the growing change in economic and political forces a social crisis of global disposition manifests itself. The uprising of a new-Map is a result of the new political “Ethos” (Ethic) in which new countries are introduced and cities redesigned to accommodate the emerging market. Artists take special interest in cartography, in the mapping systems and methodologies so as to define their personal disposition on the world map. A variety of artists such as Julie Mehretu, Franz Akerman, Jonathan Parsons, Layla Curtis, Simon Patterson, Kathy Prendergast, Joyce Kozloff, Guillermo Kuitca, Chrysa Romanou have included the map as a dominant visual element in their art.

The recent body of my work integrates a wide range of morphoplastic elements from multiple sources; architectural drawings, urban maps, satellite images of the earth, computer graphics, body arteries, tissues, fossils, embroideries and laces. Images blend into a complex of shapes and lines, appearing as landscapes, cartographies, urban routes, laced fabrics, threads.

Often, there is a powerful connection between images and memory, despite the direct visual reference to cartographies. Through these processed images I extend my research further into the quality of design, enriching the potential of my visual language and methodology.

During the last few years of my painting research, I have developed a designing system, with emphasis on restructuring the use of line. I approach my research in the following ways:
Line as a means of expression and plastic medium. The line has always been a distinct element of my practice.
Elements of cartography integrated within my painting, as a design strategy that includes a mapping system, which has evolved from a complex layout of lines.
Deconstructing the figurative map and reassembling a new, imaginary map.

I have experimented applying the line in three different ways: first, entering into direct conflict with the map and with the element of line, secondly, forcing both elements into dialogue and last, integrating both line and map. The idea of thread is associated with my early memories, being the child of a seamstress. Thread is the dominant element of my recent work from which I have developed a certain dialect.
The use of abstract doodling, as a method of organic structure of lines and a basic element of composition.

“Where do I belong?”, “Is this world I dreamt of?”, “What will I pass on to the next generation?” Questions that lurk in so many of my discussions and concerns. Issues that amplify a sense of endless agony, that speak of disorder as a result of human displacement, of the contemporary exile, of the political and financial refugee, subjected to both mental and physical trafficking. Damaged personal stories, delusive and transient personalities, the geography of a human map of trails and paths that endures violent change. A direct reference to our experience of “Violence of the days”.

For these reasons, my research on geography, my Personal-Maps refer to the collapse and the outcry for the loss of ideology, of origin and of our roots.

More information: http://yiannischristakos.wordpress.com

Yiannis Christakos

Yiannis Christakos was born in Athens, Greece in 1966, and now lives and works between London and Athens. He is currently teaching at the University of Thessaly and the Technological Institute of Athens. From 2001-2003 he taught on the BA (Hons) Fine Art degree at the University of East London. He is a founder member of the art group ‘Capsule’ which presents multimedia installations in Athens and London.
He has taken part in exhibitions in Greece, U.S.A. Cyprus and the UK. In 1997 he was honored with the Greek State Scholarship to complete his Fine Art Doctorate, and the Heineken Award for Young Artists in 1994. His works can be found in the Collection DESTE Museum of Contemporary Arts and the collection of Dakis Ioannou, at the Ministry of Defence in Athens, in the Vorre Museum of Contemporary Art, Athens, at Exit Art, New York, U.S. Congress, Washington D.C. and in private collections throughout the world.


The ARTWALL art space was initiated in 2012, intending to act as a showcase devoted to contemporary art and a catalyst for discussion and collaboration among artists and art professionals. The scope and direction of the ARTWALL art program is designed and implemented by Fotini Kapiris, artist, curator and co-founder of CAMP! Contemporary Art Meeting Point and CHEAPART (North Athens), so as to meet requirements and standards of contemporary artistic production. Fresh Hotel, actively supportive of this effort, recognizes the demand for this cultural spot within the center of Athens.

ARTWALL Project Space
26 Sofokleous Str. Athens, 10552

artwallprojectspace@gmail.com
http://theartwall.gr/

Visiting hours
Tuesday, Thursday, Friday 16.00 – 21:00
Saturday 12:00 -16:00

%d bloggers like this: