Andreas Savva: What a wonderful, wonderful world…

Ο Louis Armstrong στο κλασικό πλέον τραγούδι του «What a wonderful world” περιγράφει τον υπέροχο κόσμο μέσα στον οποίο απολαμβάνει τα πράσινα δέντρα και τα κόκκινα τριαντάφυλλα, τον γαλάζιο ουρανό με τα λευκά σύννεφα και τα χρώματα του ουράνιου τόξου, την φωτεινή ευλογημένη μέρα και τη σκοτεινή ιερή νύχτα· ενώ βλέπει φίλους να εκφράζουν την αγάπη τους και μωρά που κλαίνε να μεγαλώνουν. Και κάθε φορά υπενθυμίζει στον εαυτό του πόσο υπέροχος είναι ο κόσμος.

Με μια διάθεση ειρωνική, ο Ανδρέας Σάββα δίνει τον τίτλο What a wonderful, wonderful world… για την in situ εγκατάστασή του στο ArtWall θέλοντας να χαρακτηρίσει τον σημερινό κόσμο στον οποίο ζούμε. Δημιουργεί έναν ιστό από απαγορευτικές ταινίες, σήμανσης κινδύνου, του οποίου το πλέξιμο ξεκινά από διάσπαρτα κομμάτια κτιρίων και δρόμων της πόλης που συνδέονται με τη πορεία του ελληνικού κράτους. Συγκεκριμένα τα θραύσματα νεοκλασικών κτιρίων είναι για τον καλλιτέχνη άρρηκτα συνδεδεμένα με το ανεξάρτητο και νεοσύστατο ελληνικό κράτος του 19ου αιώνα, το οποίο επιδίωκε την σύνδεσή του με το κλασικό του παρελθόν και ταυτόχρονα την ένταξή του σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο [1]. Η ανάγκη μας να ανήκουμε στην Ευρώπη και στη Δύση, καθώς και η οικονομική και πολιτική μας εξάρτησή από αυτήν, μας χαρακτηρίζει ως και σήμερα.

Ο Σάββα καλεί τον θεατή να εισέλθει σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον, σε ένα περιορισμένο ζωτικό χώρο, σε μία περιοχή που βρίσκεται σε κίνδυνο. Οι ταινίες ή οι γραμμές μεταξύ χωρών και λαών δεν είναι απλώς διαχωριστικές στις μέρες μας, αλλά και επίφοβες, καθώς αδυνατούν να προστατέψουν τους πολίτες, ενώ ο κίνδυνος πλέον παραμονεύει παντού, απειλώντας ωμά την ζωή, την καθημερινότητα και κάθε είδους έννοια ασφάλειας. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι άνθρωποι δυστυχούν, πόλεμοι μαίνονται, δημοκρατίες γκρεμίζονται, κυριαρχεί πολιτική και οικονομική ασφυξία, η οικολογική καταστροφή τείνει να γίνει μη αναστρέψιμη, ενώ τα τρομοκρατικά χτυπήματα καθημερινά φιγουράρουν στους τίτλους των ειδήσεων. Μήπως όμως ο θεατής μέσα σε αυτό περιβάλλον που ελλοχεύει κινδύνους καλείται να αναλογιστεί το παρελθόν και το παρόν του; Τελικά μήπως μέσα από τα θραύσματα θα ξεπροβαλλούν και θα αναδυθούν οι ουμανιστικές αξίες, οι οποίες θα καθορίσουν την πορεία μας στο μέλλον και θα αποτελέσουν τη βάση ενός πραγματικά υπέροχου κόσμου [2];

[1] Αυτή η ανάπτυξη του νεοκλασικού κινήματος στη χώρα οφείλεται κυρίως στον ερχομό ξένων αρχιτεκτόνων όπως των γερμανών Ernst Moritz Theodor Ziller και Karl Friedrich Schinkel, και Ελλήνων που σπούδασαν στην Ευρώπη όπως ο Σταμάτης Κλεάνθης και Λύσανδρος Καυταντζόγλου.
[2] Horkheimer, M., & Adorno, T. W., Dialektik der Aufklärung: Philosophische Fragmente, Amsterdam: Querido, 1944/1947.

Επιμέλεια: Στρατής Πανταζής

Ανδρέας Σάββα
Γεννήθηκε το 1970 στην Κερύνεια της Κύπρου. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη ζωγραφική και το μεταπτυχιακό του στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ζει και εργάζεται στην Κύπρο και τη Νέα Υόρκη.

http://andreassavva.net/

Εγκαίνια: Τετάρτη 7 Ιουνίου, 20:00
Opening drinks: Τετάρτη 7 Ιουνίου, 22:30 @ Fresh hotel Air Lounge
Διάρκεια: 7 Ιουνίου – 5 Ιουλίου, 2017
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 18:00 – 21:00, Σάββατο 13:00 – 16:00

 

Χορηγός επικοινωνίας

 

 

 


Andreas Savva: What a wonderful, wonderful world…

Opening: Wednesday, June 7, 20:00
Opening drinks: Wednesday, June 7, 22:30 @ Fresh hotel Air Lounge
Duration: June 7 – July 5, 2017
Visiting hours: Tuesday, Thursday, Friday 18:00 – 21:00, Saturday 13:00 – 16:00

Louis Armstrong in his classic song “What a wonderful world” describes the marvelous world where he enjoys the green trees and the red roses, the blue sky with the white clouds and the colors of the rainbow, the bright blessed day and the dark sacred night; he sees friends expressing their affection and crying babies growing up. And all the time he reminds himself how wonderful the world is.

With a sarcastic disposition, Andrea Savva names his in situ installation in ArtWall What a wonderful, wonderful world… in an effort to describe the world we live in. He creates a web out of barricade tape, to suggest danger, whose knitting starts from scattered pieces of buildings and roads of the city, connected with the development of the Greek state. More precisely, for the artist the fragments originating from the neoclassical buildings are strongly associated to the independent and newly established Greek state of the 19th century, whose aim was, on the one hand, the connection with its classical past, and on the other, its absorption in a more European context.[1] Our need to be part of Europe and the West, together with our economic and political dependence on them, is still evident.

Savva invites the viewers to enter a stifling environment, a very limited vital space, a land in danger. The tapes or the lines drawn between countries and people, are not only dividing, but also hazardous, as they are unable to protect the citizens, while danger lurks everywhere, bluntly threatening life, daily reality and every sense of safety. On a universal level people suffer, wars wage, democracies crumble to pieces, political and economic suffocation dominates, ecological destruction tends to become irreversible, while terrorist attacks have become an everyday news item. Could it be though that viewers, within this threatening environment are expected to reflect upon their past and future? Is it possible for humanistic values to emerge and surface through the fragments, which will then define our future course and become the foundations of a truly wonderful world?[2]

Curated by: Stratis Pantazis

[1] The development of the neoclassical movement in the country is associated with the arrival of foreign architects such as the German Ernst Moritz Theodor Ziller and Karl Friedrich Schinkel, and Greeks who studies in Europe such as Stamatis Kleanthis and Lysandros Kaftantzoglou.
[2] Horkheimer, M., & Adorno, T. W., Dialektik der Aufklärung: Philosophische Fragmente, Amsterdam: Querido, 1944/1947.

Andreas Savva
Born in 1970 in Kyrenia, Cyprus. He completed his studies in painting and his M.A. in Digital Arts at the School of Fine Arts in Athens. He lives and works in Cyprus and the United States.
http://andreassavva.net/

Solo Shows:
2017 | Title in progress, Françoise Heitsch, Munich, Germany (upcoming)
2013 | Sleep Sliding Away, EDW, ReMap4, Athens
2012 | Martyrium, gallery Françoise Heitsch, Munich, Germany
2009 | Kapsel, gallery Françoise Heitsch, Munich, Germany
2005 | Kosmos, Cork Vision Centre, Cork, Ireland
2004 | Smoking seriously damages the country, Diaspro Art Center, Nicosia
The view that I love, Siakolas Tower, Nicosia
2002 | ¥€$, gallery a.antonopoulou, AthensOccupied, gallery Mylos, Thessaloniki
2001-2 | x365, (currency change), 365art project, Athens
1999 | Space-Eater, Diaspro Art Centre, Nicosia
1996 | Graduate Show, National School of Fine Arts, Athens
1994-5 | Opportunist III, Installation in an abandoned neoclassical building at the National School of Fine Arts, Athens
1994 | Opportunist II, Installation in abandoned fields, Nicosia

Selected Group Shows:
2017 | 7th International Festival of Ephemeral Art, Sokolovsko, Poland (cur.: Malgorzata Sady)
2017 | Removement Athens 2017, Kairi Arcade, Athens, Greece (cur.: Maria Vasariotou)
2017 | So Close Yet So Far Away: Contemporary artists from Cyprus, Petah Tikva Museum of Art, Israel (cur.: Yiannis Toumazis)
2017 | Imaginary Spaces, House of Cyprus, Athens Greece (cur.: Stratis Pantazis)
2016 | 2016 Summer Exhibition, The Fields Sculpture Park, Omi International Arts Center, Ghent, New York (cur.: Nicole Hayes)
Devalue/Value/Surplus Value; between “work” and “art”, Contemporary Greek Art Institute, Athens, Greece (cur.: Charis Kanellopoulou)
2014 | Art Omi 2014 Residents, Omi International Arts Center, Ghent, New York (cur.: Moukhtar Kocache)
Trauma and therapy, Cypriot antiquity and contemporary art, Paphos archaeological museum, Paphos (cur.: Niki Loizidi)
No Words, Larnaca Municipal Gallery,Larnaca (cur.: Tonia Loizou)
2013 | Medium as Narrative, CAMP Contemporary Art Meeting Point, Athens (cur.: Lina Tsikouta)
2012 | Contemporary Cypriot Sculpture, DOM UMENIA, Bratislava, (cur.: Tonia Loizou)
Mapping Cyprus Contemporary Views, Bozar, Brussels, (cur.: Andri Michael)
2011 | The Location of Culture, Pulchri Studio, The Hague, Netherlands (cur.: Pavlina Paraskevaidou)
The Roads of Hereafter, Museum of Contemporary Art of Crete, Rethymno, (cur.: Maria Maragou)
2010 | Chypre 2010, Lárt au present, Espace Commines, Paris (cur.: Yiannis Toumazis, Andri Michael)
Mona Hatoum Art Workshop, Villa Iris, Fundación Marcelino Botín, Santander, Spain (cur.: Mona Hatoum)
The Little Land Fish, Istanbul 2010 European Capital of Culture, Antrepo Exhibition Venue, Istanbul, Turkey (Cur.: Antonis Danos and Yasa Yaman)
2009 | Open 12 International Exhibition of Sculptures and Installations, Venice Lido, Italy (cur.: Olga Daniylopoulou)
2008 | Action Field Kodra, Artist in Residency programme of Forum European Cultural Exchanges, Thessalonica, Greece (cur.: Ruth Noack)
Cypriots Contemporary Art, Paris & Action Field Kodra, Thessalonica (cur.: Andri Michael)
2007 | Grey (I had a dream Cyprus was a superpower), House of Cyprus, Athens & Rethymnon Centre for Contemporary Art, Crete, Greece (cur.: Maria Maragou)
2006 | Meeting Europe – Cyprus, Palais du Rhin, Strasbourg, France (cur.: Dimitri Konstantinidis)
2005 | Treason of Sculpture, Gallery Mario Sequeira, Braga, Portugal (cur.: David Baro, Agar Ledo)
Seducidos polo Accidente, Luis Seoane Foundation, Corunna, Spain (cur.: David Baro, Agar Ledo)
2004 | Instant Europe, Villa Manin, Centre for Contemporary Art, Passariano, Italy (cur.: Francesco Bonami and Sarah Cosulich Canarutto)
The joy of my dreams, BIACS 1st international Biennale of Contemporary Art of Seville, Spain (cur.: Harald Szeeman)
2003 | EUROPE EXIST, Macedonian museum of Contemporary Art, Thessaloniki (cur.: Rosa Martinez & Harald Szeeman)
2002 | La Belle et la Bête, Centre d’Art Contemporain, Bruxelles (cur.: Marina Vryonidou, Dimitri Konstantinidis)
2001 | Deste Prize 2001, Deste Foundation Center for Contemporary Art, Athens (cur.: Katerina Gregos)
La Belle et Bête, Palais du Rhin, DRAC Alsace, Strasbourg, FRAC Corse, Corde, Corsica, Casteliotissa, Nicosia & Macedonian museum of Contemporary Art, Thessaloniki (cur.: Marina Vryonidou, Dimitri Konstantinidis)
2000 | Artists of the Spyropoulos Museum, The Foundation of the Hellenic World, Athens (cur.: Olga Daniylopoulou)
1999 | Biennial of Young Artists from Europe and the Mediterranean, Rome (cur.: Jannis Kounellis)
1998 | Spyropoulos Foundation Awards, Jannis Spyropoulos Museum, Athens (cur.: Olga Daniylopoulou)
Young Cypriot Artists, Palais des Nations, Geneva (cur.: Eleni Nikita)
Time, House of Cyprus, AthensThe Berlin Wall, Nicosia Municipal Arts Centre, Nicosia (cur.: Yiannis Toumazis)
1997 | A Century of Visual Artistic Creation – Works from the National Collection of Contemporary Art, HELEXPO – Thessaloniki 1997 Cultural Capital of Europe, Thessaloniki (cur.: Eleni Nikita)

 

Communication sponsor

 

 

 

 

ARTWALL Project Space
26 Sofokleous Str., Athens 10552
artwallprojectspace@gmail.com
www.theartwall.gr

Tags: , ,